WIADOMOŚCI

  • 06.08.2009
  • 5934
Burti: potrzeba jeszcze lepszych kasków
Burti: potrzeba jeszcze lepszych kasków
Były kierowca Formuły 1, Luciano Burti wysłał list do FIA, w którym zwraca uwagę na konieczność poprawy wizjerów w kaskach używanych w F1.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
Burti swoją karierę w Formule 1 zakończył w 2001 roku, po wypadku na torze Spa w Belgii – wypadł na zakręcie Blanchimont i uderzył w barierę bezpieczeństwa, odnosząc przy tym obrażenia głowy. Zauważa on poprawę w jakości kasków w F1, jednak stwierdza, iż niepotrzebnie osłabiono mocowanie wizjera.

„Po wypadku Felipe na torze Hungaroring widzę postępy w konstrukcji kasków od czasów mojego wypadku w 2001 roku w Belgii” – napisał Burti.

„Patrząc na mój kask po wypadku widać, że jeżeli byłby zrobiony z włókna węglowego, tak jak dzisiaj, uszkodzenia byłyby mniejsze.”

Ale jednocześnie, chciałbym coś wskazać: kask z mojego wypadku nawet po tak mocnym uderzeniu ma szybkę w dalszym ciągu przymocowaną do kasku, ponieważ szybka ta trzymała się na czterech śrubach, w przeciwieństwie do dzisiejszych kasków, których wizjery mają tylko dwie śruby (w celu zmniejszenia wagi).

„Po wypadku Felipe widzimy, że szybka nie trzyma się, ponieważ śruba nie wytrzymała mocnego uderzenia, a z odsłoniętą twarzą jego obrażenia mogły być jeszcze poważniejsze, szczególnie jeżeli chodzi o twarz i oczy.”

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

21 KOMENTARZY
avatar
kamilas7

06.08.2009 23:05

0

No a bezpieczeństwo ważniejsze od wyglądu!!


avatar
iceman10

06.08.2009 23:23

0

Racja! BEZPIECZEŃSTWO przede wszystkim!


avatar
pietrasek

06.08.2009 23:27

0

bezpieczeństwo tak ...tylko niewiem co myslec bo jak zrobią ciężkie kaski to kierowcą bęzie niewygodnie...ale jezeli to ma uratowac zycie to niech tak bedzie


avatar
BMWbmw

06.08.2009 23:34

0

Jeżeli dojdzie pare śrubek tam, i parę tu to znowu tak bardzo waga się nie zwiększy..


avatar
Gosu

06.08.2009 23:50

0

Około 10 dkg :)


avatar
ewerti

07.08.2009 00:07

0

hmmm no niby racja ale pomyślcie że te 10dkg(niestety bedzie wiecej) ale licząc z przeciążeniem 4G to śrobka bedzie ważyła dość sporo...a wierzcie że przeciążenia chcą urwać głowe


avatar
Shotgun

07.08.2009 00:27

0

Kaski powinny być wytrzymałe i zarazem wygodne, czyli supermocne i w miarę lekkie. Właśnie! A co się stało z tym tworzywem wymyślonym kilkanaście lub więcej lat temu przez polskiego wynalazcę, które tak znakomicie absorbowało energię podczas zderzenia? Pokazywano wtedy jak kilkukilogramowy ciężar uderza w szkło czy w rękę i... nic się nie działo, nie było żadnych szkód i obrażeń. Tworzywo miało być wykorzystywane np. w zderzakach wagonów kolejowych. Chyba, że to był jakiś kit... Ktoś pamięta ten wynalazek? Zastosowanie takiego materiału w technologii produkcji kasków i bolidów poprawiłoby znacznie bezpieczeństwo na torze.


avatar
Slavregas

07.08.2009 00:44

0

ewerti obecne kaski ważą bodajże 1,25kg ,ale nie rozumiem o co cichodzi z tym oderwaniem głowy maja HANS maja kurtyny wiec glowa nigdzie nie odleci


avatar
yantar

07.08.2009 02:24

0

@7 Shotgun pamięta. Teraz podobnych i naprawdę ciekawych materiałów jest sporo, choć na ulicy tego się nie zobaczy. Z włoknami węglowymi i kompozytami chwilowo nic nie pokonkuruje w stosunku waga/wytrzymałość. No i trzeba pamiętać że cała branża F1 śledzi rozwój wszelkich dziedzin odnośnie nowych materiałów, jesli coś by się nadało i przewyższało obecne rozwiązania to by na pewno wprowadzili. Co do kasków to w zasadzie za dużo sie tam już nie pokombinuje konstrukcyjnie, na wszystkie możliwoście też się takiego kasku nie da przygotować, fizyczna niemożliwość (no chyba, że robimy pełny kask i wstawiamy tam ekran;). Massa miał zwyczajnie pecha.


avatar
morek154

07.08.2009 04:22

0

widziałem w jakims tam filmie dokumentalnym ze pojemnik na odpoady atomowe wyrzymuje wybuchy z zewnątrz, katastrofy kolejowe i drogowe wiec nie zawodnoicy załozą na głowe ten 50 tonowy niezniszczalny pojemnik na odpady


avatar
dziarmol@biss

07.08.2009 08:44

0

Kask bramkarza hokejowego , wytrzymały i przy okazji będzie odstraszać .... muchy.


avatar
Konik_mekr

07.08.2009 09:03

0

A może gdyby wizjer znajdował się wewnątrz zamiadt na zewnątrz, to by coś dało...


avatar
fezuj

07.08.2009 09:09

0

Kaski nie są złe mają olbrzymią wytrzymałość- po prostu Massa miał sporo pecha gdyż sprężyna uderzyła w samą krawędź otworu wizjera, gdyby ta cholerna sprężyna uderzyła 5 cm. wyżej lub bardziej z lewej strony najprawdopodobniej Fernando by nie odniósł najmniejszej szkody i jeździł by dalej , ale miał i też cholerne szczęście bo gdyby sprężyna walnęła w wizjer ...... [*] ( tylko takie znaczki byśmy stawiali przy jego nazwisku )


avatar
Iwan.

07.08.2009 09:49

0

[Fernando] <--Ma się rozumieć że miałeś na myśli FELIPE? ;] Nie wiem czy jest sens zwiększać masę kasków w celu ich wzmocnienia. Dla naprawdę znacznej poprawy bezpieczeństwa trzebaby było osłonić cały kokpit szybą taką jak w większości samochodów LMP1, co raczej nie nastąpi...


avatar
rsobczuk

07.08.2009 10:42

0

Fernando Massa to nowy kierowca zespołu Renault Ferrari.


avatar
fan massy

07.08.2009 11:09

0

No tak Burti ma racje


avatar
Dr Prozac

07.08.2009 11:49

0

@ 12. Konik_mekr no nie dało by się go otworzyć. Z wagą jest tak, że im kask cięższy, tym większa silą działa na głowę i kark kierowcy podczas wypadku (duże przeciążenia).


avatar
morek154

07.08.2009 12:34

0

Konik_mekr jakby były mocowane od srodka to taki wizjer zmiarzdzył by nos masie


avatar
fezuj

07.08.2009 13:12

0

14. Iwan. - OCZYWIŚCIE!!!! ale wtopa !!


avatar
RoninRonin

07.08.2009 16:49

0

kaski powinny być z materiału z jakiego był nocnik Komendanta Piłsudskiego. wytrzymał by wszystko.


avatar
Skoczek130

13.08.2009 17:14

0

No cóż, kto jak kto, ale Burti wie co mówi. Obecne kaski i tak są niezwykle bezpieczne (dzięki niemu przecież Felipe jest wśród nas!). Skoro jednak da się jeszcze je poprawić, niech próbują. Być może w mocowaniu wizjera można wstawić więcej lub mocniejsze śrubki.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu